2008/08/11

Gustav!

Idag har jag passat Gustav en stund när mamma och pappa varit på jobbet. Tänk att det är så härligt med barnbarn!

Mormors lilla mums älskar att stå i fönstret och titta på hundarna, bilarna och alla traktorer på gården. Då får ju så klart mormor också stå i fönstret och titta. Inte helt kul, men vad gör man inte. Dessemellan är det mycket bus och mycket skratt. Det är så härligt nu när Gustav blivit lite äldre. Man märker hur han lär sig nya saker för varje dag.

Idag var det alldeles för regnigt för att vi skulle kunna gå ut (det har kommit 60 mm på två dygn!) så vi fick busa på inne. Gustav har börjat gå! Han gick nog 3 - 4 steg från ett skåp till mormor och det firades med massiva applåder. Som tur var kunde Kaj i alla fall gå ut och när Kaj sätter sig i traktorn och kör runt på gården är så klart Gustav mycket intresserad. Jag tror nog han kommer att bli bonde när han blir stor. I alla fall traktorförare...

Ni som bor i närheten har alldeles säkert läst den intressanta artikeln idag i Örnsköldsviks Allehanda om våra besprutade grödor i Sverige. För er som inte gjort det kan jag berätta att Svenska Naturskyddsföreningen genomfört ett projekt kallat "Matens värstingar". Projektet slår fast att potatis sprutas i genomsnitt 7,5 gånger per år och jordgubbar i genomsnitt 6 gånger per år. Det är ju vad jag också tidigare rapporterat om här i bloggen. Svenska Naturskyddsföreningen är bekymrade över den slentrianmässiga användningen av bekämpningsmedel på potatisodlingarna. De säger vidare att "på jordgubbar och även annan frukt och grönt används bekämpningsmedel i större utsträckning än i övriga jordbruket". Om man inte kan hitta ekologisk potatis i affären föreslår Svenska Naturskyddsföreningen att man skall försöka köpa sorter som är tåliga såsom Princess och Ditta. Det man verkligen skall försöka undvika är sorter som Bintje och King Edward. Dessa två sorter är mycket populära men dessvärre väldigt känsliga och måste sprutas många gånger under en säsong.

Eftersom jag vet att det finns de som undrar hur det går med Rina och hennes små "Bigrinisar" kan jag rapportera att de inte kommit ut än. Jag har räknat med att de skall komma imorgon, men Rina är så lugn i kväll så det kanske dröjer ännu någon dag. Jag kommer att skriva en rad så snart valparna är födda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst dagens aftonblad om D-vitamin? Folk med låg D-vitamin halt i blodet dör fortare. Finns i sol ljus, fet fisk, matfett och mejeriprodukter.Där har du väl ditt kostupplägg eller ?
Jag läser nog din blogg 2 ggr per dag för att kolla valpningen.
MVH Iris

anna sa...

Kul Iris, att du hjälper till med kostrådsspaningen!
Jo, det har jag läst. Har uppmärksammat problemet tidigare också. Då var det en artikel om att vi är lite för rädda för solljus nuförtiden på grund av alla varningar om hudcancer. På vintern har vi inte så mycket sol här uppe i norr, så nu när det blir höst är det viktigt att handla hem ordentligt med smör, mjölk, grädde och fet fisk!
Rina har inte kommit igång än! Hon är tydligen senare denna gång och jag som tagit ledigt från tidningsutdelandet onsdag och torsdag! Hon är hur lugn som helst så hon kommer väl att valpa när jag delar ut tidningen igen!
Anna