2008/07/17

Valpar


Igår for Rina och jag till veterinären för att göra ett ultraljud. Spännande! Och vilken tur vi har; hon har små valpar i magen! Veterinären trodde på fler än 4 st och jag antar att hon får 4 - 6 valpar som hon brukat få. Nu har vi kommit så här långt. Nu är det bara att vänta på den stora dagen om en månad och hoppas att det skall gå bra för Rina att valpa. Sen har jag lite jobb framöver med träning!
Det är naturligtvis Jocke som tagit den underbara bilden ovan!

I DN idag står det på första sidan: "Äta mer fett bästa sättet att gå ner i vikt"
Det är en studie (den största hittills) som gjorts vid Ben-Gurionuniversitetet i Israel av en forskare som heter Iris Shai. Under två år följde forskarna fler än trehundra överviktiga personer. Dessa delades upp i tre grupper: Fettsnål diet à la livsmedelsverket, Medelhavsdiet (fisk, fågel, grönsaker, olivolja) och Lågkolhydratdiet à la Atkins.
Resultaten var tydliga. De som åt enligt lågkolhydratmetoden gick ner mest i vikt trots att de fick äta hur mycket fett och proteiner de ville. Sämst gick det för de som trots begränsat kaloriintag åt enligt livsmedelsverkets fettsnåla diet!
"Det är självklart att Livsmedelsverkets nuvarande rekommendationer behöver uppdateras" säger Elisabeth Rotehberg chefsnutritionist vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Hon ingår i Livsmedelsverkets expertgrupp för kost- och hälsofrågor.
Men, hur mår dessa testpersoner? Har de inte sina ådror fullproppade med äckligt fett nu då?
Så här säger studien: "De personer som åt en lågkolhydratdiet, med mycket fett, sänkte dessutom sina blodfetter mycket mer än de som åt fettsnålt och de fick bättre kolestrolvärden"

Så här står det i "Hemkunskap för grundskolan" från år 1962:

Kolhydrater: Socker och stärkelse är lättsmälta näringsämnen. Socker smälts särskilt lätt och tillför kroppen snabbt energi. En idrottsman äter gärna socker under en lång tävling.

Ja, det låter ju trevligt eller hur? Positivt att få snabb energi. Härligt att höra att en idrottsman gärna äter socker. - Så här står det om fett: Fett är ett näringsämne som ger oss mest kalorier. Äter vi för mycket fett lagras det i kroppen som upplagsnäring. Fet mat är svårsmält.

Det är ju inte underligt att många människor känner olust vid tanken på att äta fet mat. Vi har ju växt upp med dessa tankar. Jag ser att det finns de som ser lite äcklade ut när jag lägger smör på en ostskiva. Jag hyvlar på smöret med en osthyvel! Nåja, det tar väl tid att ändra på tankarna om vad som är sunt att äta. Men det känns som att det börjat röra på sig nu!

Som jag sagt tidigare har jag fått intressant information om potatis, grönsaker, frukt och bär vi handlar på affären. Här kommer lite av det:

Den gröda som sprutas mest av alla grödor i jordbruket är potatis! King Edward, som är en känslig potatissort, kan faktiskt sprutas hela 12 gånger under en säsong! De kemikalier man sprutar potatisodlingarna med är direkt skadliga för bin och andra pollinerande insekter och mycket giftiga för vattenlevande djur! För många år sedan läste jag några poäng ekologisk produktion på lantbruksuniversitetet. Vid ett tillfälle träffade jag en potatisodlare som funderade på att ställa om till ekologisk produktion. Han berättade för mig att till och med då potatisen ligger i källaren sprutas den en sista gång. Kaj och jag har alltid odlat potatis själva och har satsat på en sort som heter Ovatio. Detta för att den sorten är mycket tåligare mot allehanda sjukdomar som kan drabba en potatisodling. Jag skulle råda den som inte har möjlighet att odla sin potatis själv att fråga efter KRAV-kontrollerad potatis i affären!

Nu har jag fått uppgifter om att jordgubbar kan sprutas så mycket som 8 gånger per år. Om vi alla hjälps åt att efterfråga ekologiska produkter tvingar vi jordbruket till en utveckling i en annan riktning.

Inga kommentarer: