2008/04/18

Oj vad det lammar!

Nu är det verkligen livat i fårhuset. Så många små svarta ulltussar som skuttar omkring. Den här veckan har varit mycket hektisk. Hittills är det 25 tackor som lammat. Jag fattar inte hur tackorna kan hålla ordning på vilka lamm som är deras. Jag tycker det är väldigt rörigt!
En fördel med att det är många som lammat denna vecka är att lamningsperioden inte blir så lång. Det är lika bra de gör bort det snabbt, för det tär verkligen på mig som barnmorska. Nu har det faktiskt gått mycket bra hittills...Peppar..Peppar! Tackorna har varit mycket duktiga på att ta hand om sina lamm trots att hälften av dem är förstagångslammare. Det är bara en dumskalle som jag håller på och jobbar med nu. Hon fick ett lamm bara, men är inte riktigt snäll mot honom. Hon vill inte stå still och ge honom di, så jag får vara där flera gånger per dygn och hålla i henne. Det är jobbigt, men jag hoppas så klart på att hon snart fattar vad hon skall göra med sitt barn.

Som jag sa; våren kommer när tackorna börjar lamma. Och nu är den här. Idag såg jag stare och bergfink! Det är så fantastiskt härligt med alla fåglar jag har i trädgården. Bättre underhållning finns inte än att sitta vid köksfönstret en tidig morgon med en kopp kaffe och titta på alla små och stora fåglar runt fågelbordet.
Nu håller tjälen på att släppa och det gör tyvärr att det är väldigt kladdigt runt gården och på åkrarna. Vi kan inte träna än, men det går ganska fort nu så kanske nästa helg.

Jag håller på med mitt tidningsutdelande på morgnarna och nu börjar jag ha fått kläm på alla lådor i mitt distrikt. Det går lättare och lättare varje morgon och dessutom börjar det bli ljust så tidigt. Det är verkligen härligt. Om vi inte hade lagt om till sommartid hade jag haft ljust från det jag startar, men nu kommer ljuset cirka halv 5. Då vaknar fåglarna också i Husum och det spelar och sjunger överallt. Nu håller jag på att försöka lära mig fågelläten också, så mitt trötta huvud är fullt av visslingar och kvitter. Det är väldigt svårt, men jag har kanske fått kläm på en och annan nu. Det där får man ta på lång sikt känner jag, för det är verkligen inte lätt.

När jag delar ut tidningen har jag tillgång till Dagens Nyheter. I veckan läste jag en artikel om transfetter = industriellt framställda fetter. Forskare har redan för några år sedan varnat för att dessa konstgjorda transfetter kraftigt ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Nu har franska forskare dessutom upptäckt att konstgjorda transfetter även ökar risken för bröstcancer. Transfetter finns till exempel i chips, kakor och pizzabottnar. I Danmark är konstgjorda transfetter förbjudna och i Kanada är ett förbud på gång. Men i Sverige säger livsmedelsverket att mättade fetter (i smör t ex) är ett större problem för folkhälsan än transfetter!!

Visst måste det väl vara bättre att äta naturlig mat än mat som är konstgjord och inte existerar i naturen?
Jag hörde någonstans att vitaminpiller vi proppar i oss också är skadliga!
Och jag hörde att om vi skall äta bananer måste vi tvätta händerna efter att vi skalat dem innan vi tar i bananen eftersom skalen är så extremt giftiga!
Nu tror jag verkligen det är dags att efterfråga naturliga och KRAV-godkända varor i affären!

Inga kommentarer: