2008/04/25

Träning

Jag har några åkrar som torkat upp riktigt bra, så i morgon tränar vi igen. Vi träffas kl 11.00 som vanligt. Om solen skiner, som den gjort nu i veckan, kan vi komma att få en mycket skön dag ute på fältet. Det är kanske läge att ta med lite fika.

I trädgåren är det nu så många fåglar på morgonen att jag har riktigt svårt att gå och lägga mig när jag kommer hem från tidningsrundan. Jag älskar de där små krabaterna och det är så roligt att sitta och titta på dem. Här Bergfink, Gulsparv, Bofink, Gråsiska och Domherre. Nu har jag kommit upp i 30 kryss, så jag närmar mig mina hundra kryss i år med stormsteg.

Lamningen är nästan avklarad. Jag har en tacka kvar som nog skall lamma och två som jag inte vet om de har lamm. De har inget juver än, men baggen var kvar länge så de kanske lammar vad det lider. I princip lammade alla tackor på åtta dagar, så det har varit mycket jobbigt. Det är dock skönt att lamningsperioden blev så kort. Det har gått väldigt bra i år. Alla tackor har lammat själva. Jag har inte behövt dra ut ett endaste lamm och det är ganska ovanligt. Dessutom är tackorna mycket duktiga på att ta hand om sina lamm och det är bra det med tanke på att mer än hälften av dem är förstagångslammare.

Eftersom det varit så intensivt med lamning, tidningskörning, ordförandeskap och mycket annat har jag inte hunnit med mina hundar alls. De känns väldigt otränade och jag undrar hur det skall gå med mitt nyårslöfte att tävla mer i år. Jag funderar i alla fall på att ta med mig någon hund till Viätt på tävlingarna där. Jag får väl ta och testa av dem i morgon och se om de lyssnar på mig. Annars blir det att lägga sig i hårdträning i maj!

Jag fick så underbara små barntankar i mailboxen häromdagen. Många av dem passar mycket bra in på mig som både är gammal, gråhårig, mormor och bonde. Här kommer några:
* Gamla har nästan ingen mat. Det är därför de bor på en bondgård, för då kan de slakta en gris
* När hjärnan ruttnar blir håret grått, men de kan fortfarande tänka
* Om gamla människor inte fick grått hår skulle man ju inte veta att de var gamla. Och så säger man kanske något som de inte förstår.
* Gamla människor hinner inte sitta vid datorn för de måste laga mat hela tiden eftersom de äter så långsamt.

Jag älskar dessa små fantastiska tankar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha den om datorn var extremt bra. Nu kan jag äntligen förklara.
Och alla dessa vårfåglar. När jag går ner till ladugården måste jag ta hörselskydd . . Nästan i alla fall. För dom spelar intensivt just nu. Det är vackert så det är bara att njuta.