2008/05/08

Hackspett och vitaminer

Nu börjar mina rubriker bli lite komplicerade men det kommer att klarna, det lovar jag. Vi börjar med hackspetten.


Visst är han tjusig! Det är en större hackspett som försöker få tag på lite godsaker ur min utfodringsanläggning för småfåglarna. Det ser lite krångligt och vingligt ut. Han försöker också komma åt solrosfröna genom plastväggen, men i morse såg jag i alla fall att han fick tag på ett frö.
Nu har jag kommit upp i 44 fågelkryss! Jag är mycket stolt. Någon mer skall det väl bli i år, men det där med 100 blir nog lite kinkigt.

Så var det dags för vitaminerna då:
I morse gick det väldigt snabbt att dela ut tidningen. Jag kom hem tidigt och som förströelse roade jag mig med att titta i näringstabeller. Det låter väl kul! Vi köper så gärna hem apelsiner och kiwi från affären för att få i oss c-vitamin. Man tycker väl egentligen också att (sötad) apelsinjuice är väldigt nyttig. Tyvärr hittar jag sällan KRAV-godkänd frukt på affären. Därför ville jag se om det inte fanns något annat jag kan stoppa i mig för att få i mig den eftertraktade vitaminen.
Döm om min förvåning när jag upptäcker att kiwi kommer först på sjätte plats i C-vitamintoppen och apelsin på elfte!! Här kommer hela topplistan:

Persilja 200
Svarta vinbär 180
Grönkål 117
Brysselkål 109
Grön paprika 80
Kiwi 74
Blomkål 72
Jordgubbar 70
Vitkål 60
Gräslök 56
Apelsin 55
Kålrot 40

Siffrorna efter betyder mg per 100 g ätlig del.

Som ni ser innehåller svarta vinbär mer än tre gånger så mycket c-vitamin som apelsiner. På höstarna ser jag mängder av sådana buskar oplockade i trädgårdarna. Det är väldigt tokigt att man hellre går och köper importerade, besprutade apelsiner istället för att plocka av sin buske. Som tur var har jag svarta vinbär i frysen, så genast anrättade jag en (som jag trodde) delikat paj av dessa bär. Jisses så surt det blev! Gustav, som hälsade på, såg minst sagt lustig ut när han åt mormors paj. Nej, osockrade svarta vinbär i paj är ingen höjdare. Man får äta dem som de är istället.
Jag vet också att hjortron är mycket c-vitaminrika. Jag hittade dem inte i mina tabeller, men jag tror att jag tidigare läst om att de innehåller dubbelt så mycket c-vitamin som apelsiner.

Inga kommentarer: