2008/05/06

Skeppsmalen och Costa Rica

Idag har jag flyttat tackor med lamm över vägen till deras första riktiga beteshage. De skall inte få stanna där hela dagen. Någon gång mitt på dagen skall de få gå tillbaka till vinterhagen.
Det var inte lätt för hundarna att få tackorna att gå. Lammen fattar inte alls vad det handlar om och tackorna vill inte lämna sina lamm efter sig. Det gäller att ta det riktigt lugnt och låta djuren gå i sin egen takt så lammen hinner med. Hundarna var mycket duktiga. De fick allt ta emot en del stryk av tackorna, men de väntade i alla fall lugnt ut fåren och till slut hade vi fått alla över vägen. Nu kommer det att bli mycket lättare nästa gång. Det är bra att träna in lammen på att lyda hundarna innan jag skickar ut dem på sommarbetet.

Min son, Magnus och hans Ivonne, som är från Costa Rica, hälsade på i helgen. Vi hade så trevligt och visst blev jag lite trött i huvudet av att tala engelska hela tiden, men det är bra att träna på det lite nu och då. Vi försökte oss också på att tala spanska Ivonne och jag, men det gick lite sämre det. För mig alltså. Jag arbetade en period i min ungdom i Spanien, men nu upptäcker jag att den mesta spanskan försvunnit. Ivonne skall ge mig tips på bra spanska filmer att titta på för att jag skall kunna träna på att lyssna till spanska.
Vi passade på att besöka Skeppsmalen i det fina vädret. Ivonne och Magnus uppskattade den lilla utflykten. Det är verkligen vackert i Skeppsmalen och det var en så vacker dag. Vi såg också en del fåglar och en räv! Den här tjusiga ejderhanen simmade omkring i Skeppsmalen. Jag häpnas fortfarande över att jag, som ju faktiskt har ett antal år på nacken, aldrig tidigare sett denna och många andra fåglar. Det är tur att jag äntligen öppnat mina ögon!

Mia och Tomas bor inte långt från Skeppsmalen så vi passade på att titta förbi hos dem också. Eftersom kameran var med fick de rada upp sig för ett foto till familjealbumet.

Inga kommentarer: