2007/03/01

Vilken fantastisk stad!

Nu har jag kommit hem efter en vecka i Rom. Och vilken vecka! Tänk att det kan finnas så mycket vackert samlat på en plats. Jag är glad att jag fick vara där en vecka för jag hann se det som man inte får missa och dessutom lite till.


Vi lyckades direkt hitta Spanska Trappan och hade sån tur att vi kom fram längst upp och kunde vandra nerför istället för uppför.
Det var ju skönt för trappan har 137 steg.
Därefter begav vi oss till Fontana di Trevi och det är en alldeles fantastisk fontän. Jag har aldrig kunnat föreställa mig hur mäktig den är när man står framför den.

Efter att ha kastat ett mynt över axeln (för att få återse Rom) var det dags att hitta Colosseum och Forum Romanum.


Jag kan ju inte säga att det var direkt svårt att hitta Colosseum för byggnaden är enorm. Colosseum kunde rymma över 45 000 åskådare och det de kom för att se var fruktansvärda och blodiga gladiatorspel. Tänk alla dessa stackars människor och djur som dog på denna arena.



Det som var lite svårare att finna var statyn av tvillingbröderna Romulus och Remus. Dessa bröder skall enligt sägnen ha blivit uppfödda av en varghona på kullen Palatinen och där sedan grundat staden Rom.
Glädjen blev stor när jag fann dem lite undanskymda mellan det fantastiska Capitoleum och det enorma Vittorio Emanuele II:s monument.

Senare såg jag dem också i en staty på Piazza del Popolo. Om ni får tid när ni besöker Rom så gå gärna in i kyrkan Santa Maria del Popolo. Kyrkan ser ganska oansenlig ut från utsidan men är fantastisk när man kommer in. Här finns underbara skulpturer och målningar av bland annat Rafael.



Om man vill kan man gå över Tibern på den vackra bron Ponte Sant´Angelo. Bron är kantad av ståtliga statyer av Bernini. Väl över kommer man fram till Castel Sant´Angelo och inte långt därifrån ligger Vatikanstaden med Peterskyrkan och Petersplatsen.



Peterskyrkan, Vatikanmuséet och Sixtinska Kapellet är ett måste om man är i Rom. Jag tycker, att om man har råd, skall man kosta på sig en guide vid dessa besök. Man får så mycket större behållning av besöket då.

Man blir alldeles överväldigad av alla underbara skulpturer och målningar av de stora Bernini, Michelangelo, Rafael. Tänk att ha fått se dessa verk med egna ögon och att ha fått uppleva att stiga in i Sixtinska Kapellet.

Bland det vackraste i Peterskyrkan hittar man direkt till höger när man stiger in i kyrkan: Michelangelos underbara skulptur Pieta.
Jag skulle kunna skriva så mycket mer. Rom har oändligt mycket att erbjuda; promenader i vårvädret i vackra små gränder, middagar på kvällarna i Trastevere, stadsdelen EUR (med bland annat Mussolinis "fyrkantiga Colloseum"), alla Piazzor...men nu har jag inte tid till mer. Mitt råd är i alla fall: åk till Rom om du har möjlighet. Staden är överväldigande.

Inga kommentarer: