2008/07/27

Grattis på 18-årsdagen!

Nu har min yngste pojk blivit vuxen! Karl fyller 18 år idag och det firade vi hos Mia och Tomas. Vi blev bjudna på grillparty denna härliga sommarkväll. Visst känns det lite vemodigt när barnen växer upp och börjar sina nya liv utanför mammas sfär, men samtidigt är det härligt för dem att känna den "frihet" som 18-årsdagen innebär. Nu är det dags för körkort och bil och i augusti skall Karl mönstra.

Här poserar Karl, Mia och Wilma framför kameran.

Jag har börjat plocka bär i värmen. Några liter hjortron har det blivit, men det är lite ont om dem så det blir mycket vandrande på myrarna. Jag har faktiskt hittat riktigt fina blåbärsställen också. Det är bra det för blåbär skall vara väldigt nyttiga. Jag tog med mig en blåbärskaka till kalaset hos Mia. Den är så himla enkel att göra och ni som inte äter stenålderskost kan ju testa receptet. Det är en perfekt kaka för den första lilla bärskörden. Det är lätt att komma ihåg receptet för det är 2 av allt.

200 gram smör smältes. Därefter rör man i 2 dl socker och 2 dl vetemjöl. Tillsätt 2 ägg. Fyll smeten i en smord och bröad form. Strö över 2 dl bär (t ex blåbär eller vinbär). Grädda i 200 grader i 20 min. Enkelt eller hur!

Jag har tänkt mig att vi skall börja vallhundsträna nu i veckan, men det får inte vara för varmt bara. Ni får hålla koll här i bloggen. Jag skriver när det är dags.

Inga kommentarer: