2007/06/30

Bilder från träningen

Nu har jag äntligen en stund över. Det är verkligen mycket på gång nu. Sommaren är egentligen ingen bra tid alls för oss bönder. Vi har alldeles för mycket att göra...

Idag har jag t ex slagit ett par hektar hö efter tidningsbudsjobbet. Bodil och jag har också tagit oss tid att träna våra hundar och det känns bra. Visserligen var det lite varmt, så hundarna blev trötta fort, men vi fick köra igenom en grundträning på alla våra hundar och det behövs alltid. Det är så himla lätt att man går för fort fram i träningen och det straffar sig alltid till slut. Jag tror att man bör börja och sluta varje pass med en ordentlig balansövning och grundträning på nära håll. Det har man igen när man skall ut på vidderna och hundarna skall ta höger,vänster och stoppsignaler på långa avstånd. Det finns egentligen inga genvägar; det är bara hårt jobb och konsekvens som gäller.

Tyson såg ni i förra inlägget och det var så kul att Sören och Tyson kom på träningen i torsdags. Det är alltid trevligt att träffa två så sympatiska herrar. Dessutom följde även Sörens och Anna-Karins son med och tränade med Hampus. Jag har inga bilder än på Hampus men det kan hända att Lillemor kan bidra med sådana.
Det här är en bild som Joakim tagit på Lennarts Molly och den är så fin. Lennart har verkligen fått till en bra hund där. Hon jobbar mycket fint och det är nog slut på "giganternas kamp" som Kaj kallade Lennarts och Mollys första försök. Nu är det Lennart som styr och Molly som helt suveränt fixar jobbet.






Den här bilden måste Joakims son ha tagit. Den blev väl bra? Först var det mycket svårt för Jimi att klara mina unga springiga får, men det tog inte lång stund för honom att få kläm på det hela. Innan kvällen var slut arbetade Jimi mycket lugnt och balanserade fåren så fint till Joakim. Roligt att se!
På tal om annat så såg jag en Tjäder i natt när jag hämtade Karl från hamnfestivalen. Det allra bästa sättet att få se många olika fåglar är att vara uppe på natten/gryningen, har jag upptäckt.

Inga kommentarer: