2007/06/15

Träning igen

Jaha nu har vi varit ute och sprungit med fåren igen! Det var helt nya träningsfår denna gång; en större flock med Pälslamm från ifjol och 2 Ryalamm. Det var något som måste ha passat Jockes Jimi perfekt för han gick så himla bra. Det var bara andra gången efter tändning och inte vet jag vad han har tänkt på denna vecka som förflutit, men helt plötsligt gjorde han bara allt helt rätt. Han är otroligt lugn i sitt arbete, han tar sig tid att tänka efter, men han är också mycket snabb att samla ihop alla fåren till husse Jocke om det behövs. Det ser så väldigt bra ut! Bilden ovan har jag tagit och den nedan har Jocke tagit. (Det hann han med under tiden han vallade med Jimi!!)


Dessutom måste jag passa på att tacka Jocke för den fina fågelboken jag fick!! Jag fick också blad där jag skall markera vilka fåglar jag ser under året. Bara så du vet Jocke, så har jag sett en fiskmås nu och satt ett kryss!


Jag undrar bara om jag kommer att kunna hitta i boken den fågel jag ser. Man skall kunna olika sorters fåglar först kanske. Vadare, lommar,trastar,sångare... Det verkar lite kinkigt, men jag skall göra vad jag kan.








Jocke tog den här bilden på Big och den är väl bra. Big är ju tacksam: han blir alltid så snygg på bild! Dessutom är han en superhund, det måste jag faktiskt få säga även om det är jag som äger honom. Jag kan inte tänka mig någon bättre. Han är en klippa.

Han var med och lastade på 50 får på slakteribilen i veckan och tjejen som körde bilen sa att hon helst inte ville att bonden tog fram sin hund för att hjälpa till, för det brukade alltid gå på tok med bitningar mm. Men efter att hon sett Big sa hon bara att "det är fantastiskt att se en hund som kan". Hon var verkligen mycket imponerad. Och detta var ju bara ett enkelt jobb för Big tycker jag. Vi har ju varit med om så mycket svårare uppgifter!


Helén Sandstöm kom också med Alice (som är efter Rina och Big) och denna valp (som ni ser på bilden) som är efter Alice och Ted. Jag har tyvärr glömt bort vad hon heter, men oj vad hon är duktig! Hon ger verkligen inte upp och hon kommer nog att klara av Heléns och Johans kor vad jag kan se.

Fåren vi vallade på blev lite tröga till slut. De är inte vallade på tidigare och kvällen blev sen innan vi gav oss. Fåren började till slut gå emot hundarna och de ville absolut inte gå till folk, men denna unghund jobbade på som bara den och lyckades till slut få fåren att följa Helén. I och med att hon låg så bra placerad hela tiden och inte gav upp så fixade hon det. Det var roligt att se!



Ingrid Andersson kom igen med Nalle också och Nalle är en härlig hund! Jag fick gå med honom några varv för att lära honom balancera och för att han skulle få jobba på.

Han biter lite och är lite osäker, men det kommer snart att gå över. Han är snabb, smidig, kraftfull och lyssnar på vad man säger. Han var "skit-kul" att gå med och jag tror att han kommer att bli himla bra.








Spike och Kent-Åke är mycket flitiga och kommer nästan alltid när det är träning. Det går framåt för varje gång och nu tror jag Spike tyckte det var himla kul för denna gång var han tvungen att få jobba på för att hålla ihop fåren och för att trycka dem till Kent-Åke.

Det var roligt att se att han inte hade några problem med det. Han tog ingen notis om de får som sparkade och var hotfulla mot honom och han hade heller inga som helst problem med att tränga sig emellan. Fåren var nämligen sådana att de gärna sprang in i de hörn de kunde hitta för att söka något slags skydd. Men, som sagt, Spike fixade det och plockade galant ut dem, när han väl kom på att de skulle till husse och inte in i hörn!




Till sist en bild på två som verkligen funderar över hur de skall få till det här. Hur gör man!?


Lugn ni kommer att fixa det.


Vi ses på torsdag igen.








P.S. Håll nu tummarna för Tarmo och Birk som tävla i Agility SM i helgen. Hoppas ni tar hem det! Dessutom tävla Sari och Edi i finska Agility SM nu. Det skall bli så intressant att höra hur det gått för er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevliga bilder på härliga hundar. Kul med träning!! Ha en skön sommar

Anonym sa...

Alis = Rina och Ben om jag får be!Även om Big är duktig behöver han väl inte få äran för alla Dombäcks uppfödningar haha.
Silja heter Ted och Alis valp.
Lot är idag måndag i Tidningen Ångermanland på bild.