2007/06/19

Nötvallning

Idag åkte Kaj, jag och Bodil till Arnold Vallin för att försöka valla in hans kvigor. På bilden ser ni Arnolds kvigor och nedanför slänten ligger hans bondgård. Gården ligger verkligen mycket vackert i Skalmsjö. Ett riktigt "smultronställe" som man brukar säga.

Arnolds Spot behövde få lite hjälp. Enligt Arnold var kvigorna lite för tuffa för lille Spot. Big, Rina, Yang och Bodils Rip följde med.
Och nog var de tuffa alltid. Jag var tvungen att börja med alla mina tre hundar och det var nätt och jämt att det gick i alla fall. Kvigor kan verkligen bli "bäng" när de sätter den sidan till. Jag blev mycket förvånad över hur stark Rina blivit. Den lilla hunden satte verkligen kvigorna på plats. Förresten jobbade de mycket bra alla hundarna! Och Rip blev verkligen mycket duktig när han började begripa hur kvigor bär sig åt. Först såg det ut som han tänkte "men herre Jistanes, De rör sig ju inte alls fast jag står här och när de börjar röra på sig går de åt alla håll! Vad är det frågan om!?" Men sen kom han på hur han skulle göra och då var det kört för kvigorna.

Till slut var det dags för Arnold och Spot, men det är ett ganska tufft jobb för en unghund på ett år. Han jobbade på som bara den först, men blev fort trött för det var så väldigt tungt för honom. Vi får nog ta oss upp till Arnold en gång till för att ge kvigorna en ny genomkörare.
Vi får väl se nu hur det går när Arnold och Spot får pyssla på för sig själv ett tag. Det kanske ordnar sig också.

Efter väl förrättat värv fick Spot åka Skogaholmskartong hem och det var nog skönt för honom.
Jag kände mig lite degig jag också kan jag erkänna!

Det är Kaj som har tagit bilderna idag.

Förresten såg vi svalor ute på åkern så nu har jag kryss där också, Jocke!







Som ni vet så hade jag så himla ont i halsen i torsdags när vi tränade. Tyvärr tycker jag att det blivit sämre för nu sitter det nere i bröstet och jag känner mig väldigt hängig. Därför ställer jag in träningen på torsdag för nu måste jag försöka kurera mig. Efter midsommar skall jag börja dela ut Örnsköldsviks Allehanda och dessutom är det dags för oss att börja rulla hö då, så nu måste jag bli frisk!
Jag tror egentligen inte att det gör något alls, för alla hundar som tränar på är mycket unga och de kanske behöver vila sig lite också. Det går kanske att ta två träningskvällar en annan vecka.

Vi ses alltså igen torsdag efter midsommar kl 18.00.
Trevlig midsommar!

Inga kommentarer: