2008/08/27

Grönfink och Bofink

Jag läste i DN häromdagen att ovanligt många grönfinkar och bofinkar dött i Sverige i sommar. De många dödsfallen har berott på en parasit som orsakat kraftiga inflammationer i fåglarnas svalg och kräva. Så synd! Hoppas det inte har drabbat de småfåglar jag hade här i vår och under försommaren. Det var mängder av grönfinkar och bofinkar vid mitt fågelbord och jag hoppas de kommer tillbaka nästa vår igen. Jag har ju redan förlorat de ladusvalor som alltid byggt bo i lagårn, så nu får det räcka med fågelförluster.

Visst är det väl så att det börjar bli höst. Lite sorgligt känns det allt när barnen går till skolan igen och sommarlovet är slut. Men, samtidigt blir det lite lugnare för Kaj och mig. Sommaren är väldigt intensiv för oss, så nu när alla ensilagebalar är rullade och alla bär är inplockade kommer det en lugnare period. Kanske man hinner med att träna sina hundar igen då. Macky känns väldigt bra och är rolig att jobba med. Han är i en härlig ålder och det känns stimulerande att få börja träna en unghund igen. När det gäller Rinas små tjocka pojkar så undrar jag allt hur det skall gå. Jag tror de är lika breda som långa och det ser väldigt jobbigt ut för dem när de skall försöka sig på att gå. Vi får väl införa stenålderskost på dem också så snart Rina har slutat ge dem mat!

Så en mycket glad nyhet: Pink Floyd har fått polarpriset i år. Det är jag väldigt glad för eftersom deras skiva "The Wall" är min stora favorit genom tiderna. Jag har ännu inte stött på någon skiva jag tycker är bättre än denna. Så: Grattis Pink Floyd!

Jag har några barntankar kvar. Kanske det är dags för någon sådan:

* När man blir gammal snor hjärnan runt och på den andra sidan har den en annan hårfärg.

* Gamla människor blir för små inne i huden och då sugs huden in.

* Mormor och morfar blir inte så lätt arga för de är så gamla och har inte så mycket argt kvar.

* Gamla människor dansar inte snabba danser. För i så fall skulle de kunna snubbla på varandras käppar.

Inga kommentarer: