2008/08/01

Sommar och bad

Så varmt och härligt vi haft det ett tag nu. Jag har ändå lyckats plocka en hel del blåbär och hjortron, men det har nästan varit lite för varmt för att vara i skogen och på myrarna. Hundarna är så klart med när jag plockar bär. De busar så väldigt till att börja med och blir hiskeligt trötta och varma efter en stund. Jag har fått ta korta pass och varvat med uppfriskande dopp i älven.



Annars är skogen mycket kul för vovvarna. Rina har funnit en grotta under en bergklack där hon rumsterat om väldeliga. Hon gräver och står i och jag undrar om hon fått för sig att hon skall ta och placera sina valpar där! Kanske bäst att inte ta henne med till skogen framöver, för nu är det bara en och en halv vecka kvar till valpning. Big han ser som sin uppgift att vakta mina bärhinkar och ingen annan hund får komma i närheten av dem. Undrar varför han fått de idéerna.

Jag glömmer aldrig schäfern Jack som vi införskaffade efter att ha haft inbrott i huset. Han var en ganska märklig hund. Extremt jobbig var han när vi var ute. Han hade hur mycket energi som helst, men inne var han mycket lugn och sov för det mesta. En gång när jag plockade lingon hade jag Jack med i skogen. Han störde mig väldigt, som alltid, när jag plockade bär. Han skulle hela tiden vara vid samma buskar som jag och var mycket intresserad av mina händer som for fram och tillbaka över buskarna. Han åt dessutom bär. Till slut blev jag rasande och röt åt honom att finna sig ett eget bärställe. Han lufsade iväg och jag fick arbeta ifred. Bra, tänkte jag, nu har jag kommit på vad jag skall säga för att få honom att lugna ner sig och lämna mig ifred. Jag fortsatte att plocka och när jag sent om sider rätade på ryggen fick jag syn på Jack. Han stod och mumsade bär ur min stora hink! Han hade verkligen hittat ett mycket bra bärställe! Rackarns hund.

Macky har väldigt trevligt i skogen. Han har fått för sig att han skall äta det mesta. Tidigare i sommar, när mamma var här, lyckades han slurpa i sig en hel orm. Jag hann inte få tag på ormen för den slank ner i Mackys gap lika smidigt som när ormen själv sväljer sitt byte. Jag var naturligtvis orolig att han skulle bli sjuk eller om han blivit biten om ormen levde, men inget hände. Macky var lika glad som vanligt de efterföljande dagarna. Nu har han fått för sig att han skall äta svamp. Jag får hoppas att han är lika duktig som fjällkorna på att känna vilken svamp som är ätbar.

Nej, det bästa för hundarna är nog ändå badet. De älskar när jag är med och simmar med dem. Det gör inte jag däremot! Big simmar omkring med ett galet uttryck i ögonen. Ibland sprutar det vatten ur hans hängande mungipor och han simmar alltid rakt på mig! Han älskar att bada och dyker gärna i vattnet, men jag undrar varför han ser så galen ut.

Jag har tänkt mig att vi skall träna på tisdag till veckan. De som kan komma redan vid 4-tiden kan komma då. Jag tror nog vi kommer att hålla på ganska länge så ni andra kan komma när ni får tid.

Inga kommentarer: