2008/03/28

Vår i luften!

Vilken härlig dag det varit idag! Nu känns det verkligen som att våren är på gång. Jag delar ut tidningen den här veckan och redan kl halv 5 blir det ljust. Man känner att krafterna kommer tillbaka tillsammans med ljuset. Jag fick så mycket krafter att jag drog iväg till Bergom med Yang och Kaj. Lennart ställde upp med kvigvallning. Oj, vad trevligt det var! Han har verkligen fint invallade kvigor. Lennart och Molly vet hur de skall göra för att valla in kvigor så att de lugnt litar på hunden och lyder utan diskussion. Men, det gäller att hålla hunden mycket lugn så att inte kvigorna stressas. Ovan ser ni Lennart och Molly och den mycket funktionella och pedagogiska krattan.
Arnold slöt upp med Spot och det var så roligt att träffa dem igen. Spot är en så behaglig hund. Han är inte för mycket utan gör sitt arbete så lugnt och fint fast han bara är 2 år. Han har inte vallat så mycket i vinter, men stressade inte upp alls utan arbetade som en "gamhund". Vi lyckades ta in kvigorna i ladan och sedan gick Spot in och tog ut dem utan några som helst problem. Han kommer att bli en bra nöthund känner jag. Dessutom är han så glad och snäll och go! Ni ser att jag använder kratta jag också nu för tiden. Det funkar så himla bra. Kvigorna ser den tydligt och hunden också. Dessutom är den lätt och fin att bära på.

Yang är en lustigt hund egentligen. Han ser inte speciellt intresserad ut när han går ut och hämtar hem kvigorna till mig. När han sitter bredvid kan han lika väl titta på fåglar som på kvigorna. Men, det funkar så väldigt bra i alla fall. Han hämtar djuren och tar dem lugnt till mig. Man behöver inte vara rädd att han skall överarbeta alls. Men, om det blir svårt och något djur inte lyder honom då visar han ingen pardon. Det är bara för djuren att lyda, något annat finns inte i Yangs huvud.
Nu får vi verkligen hoppas att vi får fint väder i morgon också, så kommer det att bli en härlig vallningsdag här. Vi ses klockan 11.00. Jag funderar på att ta en grupp får till åkrarna bakom lagårn om det är lämpligt med snö där. Jag skall ta och gå dit och kolla imorgon bitti. Så om ni inte ser till oss i vanliga träningshagen, så gå runt lagårn. Vi kanske håller till där.

Inga kommentarer: