2008/04/29

Nu är det skönt att leva!

Vilket härligt väder vi har! Så trevligt att få en så fin valborg och första maj. Hoppas ni får en härlig helg med mycket sång och eldning. Jag kommer att få ett mycket önskat besök av min son Magnus och hans flickvän Ivonne. Magnus och Ivonne kommer att flytta till Malta om en månad vilket gör att det inte blir lika lätt att hälsa på Magnus nu. Och Ivonne har jag aldrig träffat, så det skall bli så trevligt. Jag får väl ta morsan med mig och åka till Malta till hösten om det finns tid. Då kanske vi kan få till en Maltaguide också:-)



Lillemor hälsade på häromdagen och då måste jag naturligtvis ta ut Macky till fåren. Alla vet ju vilken bra fotograf Lillemor är så man måste passa på. Hon hade dock inte så enkelt jobb. Från att ha varit mycket orörlig och stirrande har Macky ändrat teknik helt och hållet. Nu springer han runt...runt...runt... Och med väldig fart dessutom. Denna bild blev bra så då får den komma med även om tanten med det gråa håret också är med för en gångs skull.

Kanske vi skall ta några visdomsord från barnen då vi ändå är inne på de tankebanorna:
-När man är gammal får man inte knyta sina egna skosnören för då går man av
-Gamla ska helst ha på sig skottsäker väst när de är ute i krig, för de är ju inte så snabba längre.
- Man får inte ha rött eller lila hår när man blir gammal. För då ser man alldeles för pigg ut.
- Om gamla människor ramlar behöver de inte ringa efter ambulans. De drar sig bara upp med käppen.

Och så en till Kaj:
- När min morfar dricker för mycket öl får han åderförkalkning. Då säger han att jag får ha lampan tänd när jag sover, men sedan går han ändå in och släcker den. Och så säger han förlåt dagen efter.

När Lillemor for hem lyckades hon fota denna tjusiga varelse. Jag har frågat mig för och hoppas snart få svar på vilken rovfågel detta är. Jag gissar själv på vråk av något slag. Jag tycker det ser ut som en bivråk, men jag kan också vara helt fel ute. Jag vet i alla fall att det är några mycket kunniga fågelvänner som ibland läser min blogg. Hoppas ni vet.

När det gäller vallhundsträning så kommer den att ligga nere ett tag nu. I alla fall här. I och med att vi har så fantastiskt väder kommer det ganska snart att vara dags för vårbruk. Vi har väldigt mycket att plöja i år och som den goda lantbrukarhustru jag är brukar jag hjälpa till med att köra ut gödsel och harva. Det får väl bli så i år också. Dessutom skall det stängslas så att djuren får komma ut på bete. Det är mycket viktigt att tackor med lamm kommer tidigt ut så att inte lammen föräter sig på de saftiga gröna stråna. Jag kommer inte att ha några träningsfår hemma förrän tidigast efter midsommar. De skall alla ut på beten runt om i trakten och först när vi slagit hö kommer jag eventuellt att ta hem några.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Korp :-)

Mvh Lillemor

Anna Jonsson sa...

Ja, jag har fått upplysning om det också. Jag tyckte absolut det såg ut som en örn eller vråk. Korpen är verkligen vacker. Där ser man hur svårt det är att se vilken fågel det är utifrån bilder.