2008/04/04

Vi kan träna!

Om det inte sker något revolutionerande på väderfronten kan vi träna i morgon. Det var kallt i natt och när jag gick ut på åkern kändes underlaget bra. Jag tror inte det skall bli så väldigt varmt i natt och i morgon, så vi räknar med att träna. Jag tror nog vi måste hålla till bakom lagårn nu igen, så sök oss där om vi inte är på framsidan. Vi träffas kl 11.00 som vanligt.

Nu måste det ha blivit vår! Jag fick första lilla lammet igår och det är ett bra vårtecken. Dessutom har jag så enormt mycket fåglar i trädgåren. Inte vet jag var de varit i vinter, men nu är de i alla fall här. Det är så roligt att sitta och kika på dem. Det går åt flera timmar per dag till fågelskådning nu. Tidigare i vinter har jag bara sett Gråsparvar, Pilfinkar, Blåmesar och Talgoxar vid fågelbordet. Nu har jag stora flockar av Gulsparvar, Gråsiskor, Grönfinkar och Bofinkar. Det är så himla kul! Dessutom såg jag en Domherre igår. Så härligt att få sätta kryss på den. Ifjol såg jag ingen sådan.

Här en flock med Gulsparvar. Dessutom såg jag en flock med Tofsvipor på en åker igår. Så härligt det är med vår! Jag skall få hjälp med att lära mig fågelläten i vår också. Det ser jag fram emot.

Så till mitt förra blogginlägg där Frank Nilsson skriver om skolmaten. Läs det noga! Jag tycker det är så himla vettigt det han skriver. Kanske det är för att jag själv varit mjölkbonde och tycker det är helt naturligt att dricka riktig mjölk. Varför ta bort grädden och sen få tillsätta en massa kemiska vitaminer för att dessa försvann med grädden?

Jag tycker det är så konstigt att det är ett så massivt motstånd mot fett. Är det kanske för att det låter så illa - man kommer att tänka på feta kroppar och magar? Låter kolhydrater bättre? Ja, det gör det kanske. Men, jag är helt övertygad om att det är kolhydrater som är den stora boven. Jag tror vi blivit grundlurade av myndigheter och dietister i årtionden. Nu får vi stå vårt kast. Vi börjar bli väldigt överviktiga och jag är rädd att vi kommer att få många fler unga människor med diabetes i en snar framtid.

Det är tur att det finns sådana som Frank Nilsson som jobbar stenhårt för denna viktiga sak och som vågar gå emot etablissemanget.

Inga kommentarer: