2007/12/23

God Jul

För Kaj och mig är julen nuförtiden mycket lämplig ur kosthänseende. Julskinka, korv, köttbullar, fet sill, grädde; allt detta passar en stenåldersmänniska. Man måste dock läsa innehållsförteckningen noga. En del tillverkare smyger nog in en massa mjöl och liknande eftersom t ex färdigstekta köttbullar kan ha ett högt innehåll av kolhydrater. Jag får nog ta och steka ett antal själv i år.
Nog är det väl underligt ändå; vi har i alla år blivit upplysta om att den feta julmaten är skadlig för oss, när det är så att vi tydligen behöver äta mycket mer av det feta. Det tar verkligen tid att få in det i skallen.

Här på gården börjar det nu lugna ner sig lite. Alla julklappar är tillverkade och levererade. Två av valparna har åkt iväg till sina nya hem. Jag blev verkligen förtjust i alla dessa valpar och lite sorgligt var det allt när Jim och Lukas åkte iväg med sina nya familjer. Men, jag får ju träffa dem i framtiden när de skall börja valla och jag vet att de fått mycket bra nya hem. Efter julen kommer Sid, Kep och Boss att lämna mig också. Kvar blir lille Macky, som jag alldeles snart skall börja valla med. Det skall verkligen bli spännande att se hur det går. Han har redan börjat visa intresse för fåren.

Ha nu en riktigt trevlig Jul allihop och stoppa i er en massa av julens läckerheter. Om ni kan undvika knäcken och äta mer skinka så vem vet...ni kanske tappar något kilo.

Inga kommentarer: