2007/07/23

Höskörden klar!

Ja nu har vi faktiskt gjort klart "Slåttanna". Så himla sent ute har vi nog aldrig varit. Klövern stod som små träd på åkern så jag undrar vad korna skall säga om det fodret. Nåväl, det spelar inte så stor roll eftersom de egentligen inte producerar något. Om höet inte är så kraftigt så får de i stället äta så mycket de vill. Det blir de säkert glada över.


I torsdags kom Tarmo och Håkan och tränade en stund. Oj så bra Nero går nu! Det är en fröjd att se. Nu fick jag också för första gången se Håkans Ike. Det var verkligen en fin unghane. Pigg och alert liten pojk som ser ut att använda huvudet dessutom. Det skall bli intressant att följa hans framtida karriär.



Jag glömde fota på träningen så det får bli en fågel till då. När jag satt och jobbade med min Romguide upptäckte jag denna bild på en koltrast som vi fotade i Forum Romanum.
Jag hade glömt att jag såg den i februari när vi var i Rom, så glädjen var stor när jag nu kunde sätta ett kryss till på min fågellista.








Ett litet inlägg till angående mördarsnigeln: hörde på radio att någon krögare, som jag inte kommer ihåg var han bodde eller vad han hette, blev så förbaskad på mördarsniglarna som ätit upp hans kryddgård. Han bestämde sig för att ge igen med samma mynt; nämligen att äta upp dem. Enligt krögaren var sniglarna allmänt oaptitliga, extremt grönslemmiga och smakade unket, men med en massa olika kryddor slank de ner! Hugaligen.

För någon vecka sedan upptäckte vi två hundar inne bland fåren! Det är ett elände med jakthundar hos tamdjuren. Jag har hört att de flesta skador på får inte beror på rovdjur utan på hundar. Vi blev väldigt förskräckta naturligtvis, men som tur var jagade fåren själva bort den ena hunden (det var ingen jakthund) och jakthunden skällde först och skrämde fåren, men efter ett tag vände fåren sig mot hunden och då la också han av. Till slut kom matte och lyckades få tag på hundarna.
Nu läste jag i senaste hundsport följande
"Anträffas lös hund på ett område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren."
Oj då, nu får nog jakthundarna försöka undvika våra får för Kaj har en hel del stora starka bössor!

Inga kommentarer: