2007/07/25

Kennelhosta

Tyvärr verkar det som om jag fått Kennelhosta här på gården. Än så länge är det bara Yang som fått det, men inkubationstiden är 4 till 10 dagar så nu är det bara att vänta och se vad som händer. I lördags bröt det ut på Yang. Han hostade i 4 dagar och idag verkar det vara över. Han har varit pigg och glad hela tiden, så det verkar inte ha varit så jobbigt för honom.

Jag har fått information från min veterinär här i Örnsköldsvik och jag har läst överallt på webben om denna sjukdom. Tyvärr är det inte lätt att få entydiga svar på de frågor man har. Om det är någon som är mycket kunnig på området så vore jag tacksam för information om det jag skriver nu verkar vettigt.

Flera olika smittämnen är inblandade. Vissa smittämnen kan ensamma orsaka typiska kennelhostesymtom, medan andra smittämnen främst förekommer i kombination. Det är endast genom provtagning man kan bedöma om det är virus eller bakterier som utlöst kennelhosta på hunden. Det är lite svårt att bedöma hur länge hunden kan smitta andra hundar. Det är beroende på vilken typ av smitta hunden fått.

På ett ställe på webben läste jag till och med att hunden kan smitta innan hostan startar och om det är så kan man ju förstå att smittan kan sprida sig lavinartat.

Efter en inkubationstid på 4 - 10 dagar bryter sjukdomen ut. Hostan är kikhosteliknande och hunden kan också kräkas upp ett vitt slem. Djurägaren tror ibland att hunden satt något i halsen. Ofta har hunden också en kort febertopp i samband med starten av hostan. Hunden kan sedan hosta så lång tid som upp till ett par veckor. På Yang gick det ju som sagt över fort, men om hunden är gammal, mycket ung eller i övrigt är i dålig kondition kan sjukdomen bli mer dramatisk. Man bör, om sjukdomen drar ut på tiden, regelbundet undersöka om hunden har feber. En allvarlig komplikation är nämligen lunginflammation.

Under tiden hunden är sjuk skall den vila.

Smittan sprids främst genom direktkontakt nos mot nos, men kan också spridas på några meters håll vid t ex nysning. En vanlig orsak till smitta är att hundarna dricker ur samma vattenskål eller biter i samma leksaker. Dessutom läste jag på webben att en typ av smittämne kan överleva en stund utanför hunden och om det är på det viset är det ju lite svårare att klara sig från att få sin hund smittad.

Vad jag förstått av min veterinär går kennelhosta nu i Örnsköldsvikstrakten och då är det extra viktigt att man är noga med att inte ta för mycket kontakt med andra hundar.
Låt inte hunden nosa på andra hundar och inte dricka vatten i en kollektiv vattenskål.
Kolla din hund noga för att snabbt upptäcka symtom och isolera din hund.
Lyssna på andra hundar för att höra om de hostar och informera ägarna om vikten att avskilja en hostande hund.
Det är särskilt viktigt att ni som varit här och tränat på sistone är noga med att kontrollera era hundar.

Jag stänger nu för träning till dess jag vågar anse att smittorisken är obefintlig. Jag kommer att följa de råd jag fått, att inte låta mina hundar få kontakt med andra hundar förrän efter en månad. Om det är så att enbart Yang får sjukdomen kommer vi att känna oss fria i slutet av augusti. Men, om även de andra hundarna kommer att bli smittade, kan det maximalt dröja till slutet av september innan jag kan känna mig helt säker på att vi inte smittar andra.

Det enda sättet att få bukt på utbrottet är att alla som misstänker att deras hund fått kennelhosta tar sitt ansvar och inte utsätter andra hundar för smittorisk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt att läsa att du fått hosta. Det går ju att vaccinera mot det, Har just gjort det med alla mina. Men då måste man göra det varje år för att det skall ha effekt.håll tummarna för oss nu framöver.
Nina

Anna Jonsson sa...

Ja, vaccination ger ett 80%-igt skydd har jag läst så helt klart är det väldigt förnuftigt. Det kommer jag naturligtvis att göra i framtiden. Man lär så länge man lever!
Helt klart håller vi alla tummar vi har!