2007/07/13

Lite funderingar bara

Visserligen behöver vi ju vattnet, men som det är nu så blir vi aldrig klara med slåttern. Det gör egentligen inte så mycket för det är kornas mat vi skall ta nu framöver och eftersom de inte mjölkas längre så har de inte så stora krav på foder med höga proteinvärden. Det skulle i vilket fall som helst kännas skönt att slippa gå och fundera på om vi skall slå eller inte.

I övrigt har jag köpt mig en kikare! Det var verkligen revolutionerande för min fågelskådning. Jag ser himla dåligt på långt håll, så för det mesta har jag fotat det jag trott varit fågel och rusat upp till datorn för att se vad det var. Jag har hur många bilder som helst på Gråsparvar kan jag säga. Dessutom har jag några bilder på stenar och fårlortar! Nu kan jag kika först och om det är en fågel kan jag fota eller helt enkelt bara sätta ett kryss. Det har underlättat en hel del.

Jag funderar faktiskt på att ta en kull valpar till mellan Rina och Big. De valpar de fått tidigare känns så väldigt behagliga. Nero går som en gud och jag har fått rapport från Sari att vallningen går mycket bra för henne och Iiro (Garm) borta i Finland. Vad jag hört och sett av de andra valparna verkar de ha lika goda talanger de också.
En liten fågel viskade i mitt öra att Arnold är mycket nöjd med Spots arbete på hans kvigor. Spot verkar ha blivit mycket stark. Han fixar tydligen nu också de äldre kvigorna, som jag tyckte var mycket jobbiga. Det är ju otroligt för han är ju fortfarande så ung.
Vi får se nu när Rina löper hur jag känner det. Det beror lite på när hon kommer i löp för valpningen får inte kollidera med min och mammas semestertripp till Mallorca i höst.

När det gäller tävlingar för min del tror jag inte så mycket på det i år. Jag har lite tröttnat på tävlingsträning faktiskt. Det är så mycket roligare att hålla hundarna lite friare och låta dem klura ut saker själv i praktiskt arbete. Jag såg Big igår på träningen. Nu har nog han blivit kurshund. När fåren sticker behöver jag bara säga Big så går han snyggt och prydligt ut och styr tillbaka fåren till den som håller på och vallar! Oavsett var jag är. Nåja, jag vet ju att det går fort att plocka tillbaka honom, men jag vet inte om jag vill. Han tycker ju det är så kul nu för tiden. Det tycker även Rina för nu har hon bråttom igen.
Det är väl kanske lite synd att jag inte tävlar med Kelly dock för hon går så himla bra. Vi får väl se.




Den här fina sommarvallningsbilden skickade Joakim till mig.
Det ser ju lugnt och behagligt ut eller hur?







Jag håller på med att färdigställa en reseguide över Rom, så jag skall ta och sätta igång med det nu. Jag fick ju en hel del ganska bra bilder där och jag tycker jag vet så mycket om staden att det känns kul att försöka få till en guide på nätet. Karl, min yngste son, håller på att tillverka sidan åt mig. Det blir något av ett mandomsprov för honom, så det skall bli intressant att se hur han lyckas.Magnus, min äldste son, har tidigare tillverkat mina sidor och även optimerat dem. Han har nu börjat arbeta på ett företag som bland annat har en del pokersiter. Om ni är intresserade av lite gambling så kolla in här: Poker

Inga kommentarer: