2007/08/17

Bergfinkar och Bofinkar

Yippee! Nu har jag sett en fågel till som jag aldrig sett förut: en Bergfink.
Det satt ett helt gäng med fåglar i trädgården i morse och jag kastade mig efter kameran. För säkerhets skull kollade jag med Joakim och det är nog så att det var en flock med både Bofinkar och Bergfinkar.

Så här skriver min privata fågelexpert Joakim:

Bergfinkar kan man se på vår och höst eftersom de häckar i fjällen, de är otroligt vackra på våren. Det är vanligt med blandflockar på hösten och våren då fåglarna sträcker.

Tack Joakim. Du är en klippa. Hur skulle jag klara mitt fågelskådande utan dig.

Det jag tycker är märkligt är att jag, som ju är över 50 år (huh, vad det ser mycket ut), aldrig tidigare sett denna lilla vackra fågel. Hur har jag kunnat missa det. Den är dessutom, enligt fågelboken, mycket talrik.

Inga kommentarer: