2007/08/09

Vallhundsuppvisning

Förra helgen var det dags för vallhundsuppvisning igen. Denna gång var det vid Grundsunda hembygdsgård det begav sig. Mia följde med, som vanligt, och denna gång var mamma med också för att visa upp lite av mina produkter. Skinn och tomtar i värmen kändes lite konstigt, men förhoppningsvis ger det resultat till jul. Vi har alltid små reklamlappar att dela ut och då kan julklappsköpare lätt få kontakt med mig, när det är dags för det. Fast nu känns det lite avlägset med jul när vi har fått tillbaka en sådan varm sommar.
Bodil var hygglig och ställde upp med sina hundar, Rip och Tay, på uppvisningen. Mina hundar hostade fortfarande i helgen, så det var inte lämpligt att använda dem. Jag hämtade de fyra äldsta, lugnaste fåren från Olofsfors på morgonen. De är ju inhyrda där på bete. Dessa får är så vana vid folk och barnen är alltid glada att få gå omkring i hagen och klappa får. Men, de är faktiskt lite tråkiga att valla på. Rip och Tay gjorde det bra som fick de tröga fåren att röra på sig i sommarvärmen. Det blev en mycket uppskattad uppvisning.
Jag hade tänkt fota Bodil och hundarna, men när jag hade tagit kort på Mia med skinnen så tog batteriet slut! Dålig planering, minst sagt. Det blir så när man har för mycket i huvudet.

Mamma har varit på besök en vecka. Det är så trevligt att få träffas för hon bor i Karlstad, så det är inte så ofta vi ses. Vi hade planerat att träffas när det var lite lugnare för oss här på gården. Men det blir sällan som man planerar. Det har varit extremt mycket att göra den här veckan! Killen som kör tidningar i Husum normalt har legat sjuk i feber i en och en halv vecka nu. Stackarn det är inte trevligt i denna värme. Hoppas han inte råkat ut för något allvarligt! Jag skall tala med honom i helgen och jag hoppas läkarna har kunnat lista ut vad det är för något han råkat ut för. Det betyder att jag kört tidningen hela tiden. Dessutom kom Kaj på att det var himla smart att rulla upp grönfodret nu när det är fint väder. Så det har vi gjort också. Men, vi har haft mycket trevligt de stunder vi haft tillsammans och det är så skönt att ha någon hemma som fixar lunch, middag, dammsugar och allt vad hon nu gjorde när man själv har mycket att göra.

Nu måste jag också passa på att gratulera Nina som for till Gotland och tävlade med Dombäcks Lot i helgen. De lyckades så bra en av dagarna att de blev tvåa med över hundra poäng och dessutom fick Cert! Strålande! Grattis Nina och Lot. Då blir det kanske Champion av Lot vad det lider. Han är ju fortfarande ung. Det är roligt för oss att se att valparna härifrån gör sådana fina resultat.

Kennelhostan har gett med sig nu. Idag är det är ingen som hostar. Nu skall jag vänta 3 veckor så träffas vi sedan och börjar träna igen. Jag skriver här på bloggen när det är dags.

Till sist: Jag har översatt dombacksmark.se till engelska, tyska och finska! Fast finskan har jag inte gjort själv, det är Sari som översatt den åt mig. Tack så mycket! Snabbt och bra gjorde hon det. Men, vad det står har jag ingen aning om. Det är tur att jag litar på Sari för hon hade kunnat skriva precis vad som helst. Jag fattar inte ett dugg! Det är konstigt med finska; det går inte att förstå ett enda ord.
Man hittar de olika språken på hemsidan om man klickar på flaggorna på första sidan. Annars kan ni kolla här: engelska, tyska och finska.

Inga kommentarer: