2008/01/23

Den globala uppvärmningen

Jag har fått lite tidningsutdelarjobb denna vecka. Tydligen har bilen pajat för ett av de ordinarie buden. Jag är tacksam för det, för jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att dela ut tidningen.
Under tiden jag delade ut tidningen inatt/morse tänkte jag på att det är en underlig vinter vi har i år. Det finns nästan ingen snö i Husum! Visserligen var det lite kallare i natt, men i övrigt så känns det som att dela ut tidningen på sommaren. Det är inga som helst problem att komma intill postlåderna med bilen.
Jag får med mig en Dagens Nyheter hem när jag delar ut tidningen. Det är intressant att få läsa den ibland. Idag fanns det en artikel med rubriken "Smältande isar hindrar isbjörnars vandringar". Artikeln berättar om att isbjörnarna i ryska Arktis tillbringar somrarna på Wrangels ö i Norra ishavet. När vintern kommer vandrar de normalt in till fastlandet när isen lagt. Men inte i år! Tom Arnbom, isbjörnsexpert på Världsnaturfonden besökte området i december och när han åkte hem veckan före jul hade isen fortfarande inte lagt. Isbjörnarna var fast på ön.
Ett utdrag ur artikeln: "Havsisen mellan Wrangels ö och fastlandet har de senaste tio åren smält allt tidigare och lagt sig allt senare på hösten. Det betyder att isbjörnarna fastnar längre på sin sommarö. Svältperioderna blir allt längre eftersom de inte kan komma ut på isen och fånga säl".

Visst känner man sig maktlös när man läser sånt här? Vad i hela friden skall jag göra?
En man som verkligen gör mycket är Al Gore. Han är beundransvärd och jag är mycket glad att han fick Nobelpris i fjol.
Men vad skall jag göra? Jag vill inte lämna över en förstörd jord i arv till lille Gustav och hans framtida barn. Har ni några idéer?

Inga kommentarer: