2008/01/31

Lite av varje

Oj, så många tävlingsmöjligheter Angervallarna kommer att anordna under 2008. Jag var just inne på deras hemsida och där står följande:
Viätt:
Nyland 23 maj kl 13.00 klass IK-2 (del I av VI i Anger-cupen)
24 maj kl 09.00 klass IK-2 (del II av VI i Anger-cupen)
6 juni kl 13.00 klass IK-2 (del III av VI i Anger-cupen)
7 juni kl 09.00 klass IK-2 (del IV av VI i Anger-cupen)
13 juni kl 13.00 klass IK-2 (del V av VI i Anger-cupen)
14 juni kl 09.00 klass IK-2 (del VI av VI i Anger-cupen)
Sollefteå:
25 juli, klass IK-2 och VP
26 juli, klass CK & IK-1
27 juli, klass CK & IK-1

Det här är ju väldigt bra för oss i Norrland. Dels därför att vi får komma igång tidigt med tävlandet vilket innebär att även norrlänningar kommer att ha en chans att meritera sig till Sverigecupen. Dels därför att vi i Norrland tidigare har kommit igång så sent att hundar och förare inte varit helt igång förrän fram i september-oktober. Jag tycker också att det är mycket viktigt att få testa av hundarna tidigt på säsongen i en tävling för att verkligen veta vad man skall träna på under sommaren.

Så tillbaka till den globala uppvärmningen: Eftersom det är så svårt för oss i Norrland att cykla eller utnyttja kollektivtrafik när vi skall ta oss till affären eller jobbet har jag fått lite tips om hur man skall köra bil. Tydligen skall man försöka hoppa över växlar när man växlar upp. Det här är något nytt. Det lärde jag mig aldrig på körskolan. Man skall försöka växla från ettan direkt upp till trean och vidare direkt upp till femman. Man skall alltså utesluta tvåan och fyran. Bra tips!
Dessutom skickar vi tydligen ut betydligt mindre avgaser om vi kör i 80 istället för 100. Det här kan man ju tänka på. Det är ju bra att kunna hjälpa till. Skall man köpa ny bil kan man tänka på att köpa en miljöbil kanske.
En kul idé jag hörde var att fylla Saharaöknen med solceller! Ja det borde ju ge energi!

Inga kommentarer: