2008/01/27

Vilken härlig dag!

Så väldigt trevligt det blev med träning i solsken igen! Det var länge sedan - både med träning och solsken. Jag tycker det varit mest regn, dis och blåst den här vintern annars. Det var också mycket trevligt att så många ville komma och träna. Lille Sid, ovan, tände till ordentligt och jobbade väldigt fint. Kul för Jenny, som kom med honom. Nu har hon en vallhund!

Joakim tog denna fina bild på Macky. Han har verkligen en härlig stil, men idag när jag var ute märkte jag att hans eye bara blir starkare och starkare. Jag undrar jag, om jag inte måste låta honom vara från fåren en månad eller så. Han låser sig gärna i sitt stirrande och jag tycker han är för liten för att ställa krav på. Bäst är kanske att ta en paus och låta honom växa på sig lite.

Lite senare dök Lars-Olof upp med Rex. Oj, vilken härlig vallhund Rex kommer att bli. Han jobbar redan nu mycket moget och är i arbetssätt mycket lik min Macky. Det som skiljer något är att Rex är en otroligt stöddig liten krabat. Han har väldigt stort tryck på tackorna och det finns inte en chans att de kan sätta sig över honom trots att han bara är 3 mån gammal. Tackorna såg direkt att han menar "flytta på er eller DÖ"! Så det var bara att lyda. Lars-Olof berättade att Rex redan börjat arbeta på nöt och det förstår jag att han klarar. Han har ett enormt självförtroende. Om nu inget händer Rex under uppväxten kommer han att bli en mycket stark nöthund.
Vi var många fler igår, men för mig är det nu allra roligast att rapportera om valparnas framsteg.
Jag läste i lördagens DN att en skotsk polisstation nu bloggar om sin i särklass yngsta rekryt: en schäfervalp. Konstapel Mike Keenan hos Taysidepolisen är handledare åt den sex veckor gamla schäfervalpen som fått en egen blogg. Här kommer man att kunna följa valpens utveckling och träning mot att bli tuff brottsbekämpare. Spana in hans blogg: Taysidepolisen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, Macky, lik mamma Kelly.. Rex pappa upp i dan eller!
Här har vi också trnat för fullt, nu håller det i vinterhagen igen, skönt. Och man kan gå ut på åkern om man vill.
Nina

Anna Jonsson sa...

OJ - "man kan gå ut på åkern om man vill" - nu blev jag verkligen sugen på att åka till Viätt igen!

Anonym sa...

Stackars Rex blev så upp i gasen av vallningen så han fick magproblem. Men jag tror att det vänt idag. Det hände så mycket i lördags som han inte räknat med. Både "vallresan" och här hemma.
Han ska få ta det lugnt denna vecka minst.
Iris

Anna Jonsson sa...

Stackars Rex! Ja, han mådde ju dåligt under resan och sen tror jag nog han fick i sig lite fårlortar och kanske också lite ull. Inte underligt då att magen blir konstig. Synd om honom när han var så duktig. Hoppas han är bättre nu.